Thursday, August 30, 2007

Färskost

En kinesisk kollega till mig undervisade mig igår i kinesisk underground cooking. Underground cooking är helt enkelt maträtter som kineserna försöker hemlighålla från utländska turister och journalister. Tänk om kineserna visste att jag nu lägger ut alltihop här på min blogg. Snart kommer hela världen veta.

I alla fall. Tre maträtter - alla på temat 'Ju färskare desto bättre. Levande är allra bäst':

  1. Tre skrik: Levande, råa råttungar. Viktigt att de inte hunnit öppna ögonen ännu. Kräver rikligt med sås. Namnet har sitt ursprung i de läten som ungarna vanligtvis ger ifrån sig när man äter dem - ett skrik när de plockas upp med pinnar, ett skrik när de stoppas i munnen och ett sista skrik i magen.
  2. Skrikande åsna: En åsnas bakdel (den godaste delen). Koka upp vatten och kasta sedan det kokande vattnet direkt mot bakdelen på en åsna. Skär sedan loss det skållade köttet medan åsnan skriker. Fungerar inte på kor och hästar eftersom de gråter. Åsnor är ultimata eftersom 'de ändå gillar att skrika'.
  3. Grillade ankfötter: Värm upp en enorm plåt och häll på olja. Placera en anka på plåten och låt den hoppa och gå runt på plåten tills fötterna är genomstekta.
Jag vet inte vad det är men helt plötsligt känns det faktiskt helt okej att bo i Finland.

No comments: