Sunday, February 8, 2009

Om kärleken till bokomslag

Mången gång har jag talat om bloggen Book Design Review i denna blogg. Och fler gånger ska det bli. Det är nog ytligheten i bloggen som lockar mig - att syssla med bokomslagsrecension när innehållet egentligen är det som borde spela roll är nästintill provocerande. Sådär lagom provocerande, kanske.

Nu när jag arbetar på ett företag som har sitt ursprung i förläggarvärlden tänkte jag att det är hög tid för mig att blir lite mer bokvänlig. Jag tänkte därför börja visa mina egna favoritomslag då och då. När jag känner för det, helt enkelt. För enkelhetens skull börjar jag med några av "våra" egna böcker men lovar att så småningom bli mer vidsynt.

Någon gång i framtiden ska jag till och med försöka hinna läsa böckerna i fråga.

Linus Gårdfeldt, "Men golvet har ingen mun" (formgivning: Johan Melbi)



Sara Gordan, "Uppställning med albatross" (formgivning: Karin Kiesbye)



Katja Timgren, "Ingenting har hänt" (formgivning: Karin Kiesbye)


Selma Lagerlöf, "Ett barns memoarer" (formgivning: Teresa Holmberg)

2 comments:

Ludmilla said...

Tack för tipset. Jag behöver ett omslag till min bok!

Pauspling said...

Bra! Är den nya babysimboken du menar, Ludmilla?