Saturday, March 6, 2010

Dominera mig

8:35. Har varit uppe i över en timme. Sagt "Hejdå. Jag älskar dig jättemycket. Skicka SMS när du mellanlandar." till Tom innan han tog sin resväska i hand, gick ut och stängde dörren. Det är hans tur att åka till San Francisco. Lycko han.

Jag har på sistone funderat mycket på hur jag kan göra livet mer spännande, för ibland tycker jag att jag har så fasligt tråkigt. Har redan hunnit shoppa online flera gånger. En scarf och en klänning och en skjorta. Men shopping är ett väldigt kortvarigt nöje. Och synnerligen ohållbart på alla sätt och vis. Inte minst ekonomiskt.

Men så igår kom jag på det. Lösningen. Jag kom att tänka på en vän, Lina, som sedan ett tag tillbaka jobbar på en dokumentär om en kvinna som skrivit kontrakt med en annan kvinna om evig lydnad. Jag måste erkänna att det är något med tanken på att lägga sitt liv i någon annans händer som lockar mig. Jag tänker att det är ungefär som att tro på Gud eller hänge sig till tärningar. Man slipper undra - undra vad man ska göra härnäst och framförallt: om man valde rätt. Det är bara att gilla läget och acceptera eftersom det är någon annan som bestämmer. Ja, det är som att vara barn på nytt.

Och så är det detta med vanor. Så lätt att gå i cirklar i livet. Att gå på i sina egna fotspår. Alltid gör samma saker. Samma val. Igenkänning smakar gott.

Just därför ska jag nu göra så här: en helg i månaden ska någon av mina vänner får bestämma vad jag ska göra just den helgen genom att välja:

  1. ett brunchställe/en middagsrestaurang
  2. ett museum/event
  3. en butik
  4. en träningsform
  5. något valfritt
Och så ska jag bara vara snäll och lyda. Jag är fasligt duktig på att vara snäll.

Hojta till om du vill vara först ut.

[UPPDATERING]

Har du en utmaning, skriv den i kommentarsfältet här nedan.

14 comments:

birta said...
This comment has been removed by the author.
birta said...

Inte för att jag tar på mig uppdraget, men om du vill ha lite träningsinspiration tycker jag att du ska ta en topprepskurs på Klätterverket i Sickla - det är grymt kul!

http://klatterverket.se/Topprepskurs.html

Pauspling said...

Men, åh, Birta! Kan inte du anta utmaningen fullt ut och bestämma min nästa helg? Fyll i de punkter jag listat så följer jag din minsta vink! :)

birta said...

Åh, är det för sent att säga att jag antar uppdraget?

birta said...

Eftersom jag tagit på mig uppdraget att dominera dig, kommer jag att ändra reglerna. Du måste följa de nya.

1. ett brunchställe/en middagsrestaurang:

Jag har bestämt en middagsrestaurang. Du kommer inte att få veta vilken det är förrän klockan åtta den kväll du ska dit. Jag kommer att boka bord klockan nio, så det blir en sen kväll. Du ska stanna tills folk börjar dansa och dansa minst en dans på dansgolvet. Allt du får veta nu är att den ligger på Kungsholmen. Jag rekommenderar att ni är iaf fyra pers, men två går såklart också bra. Ta inte med vänner som vill ha lyx och glamour. Meddela mig så bokar jag bord i ditt namn!

2. Ett museum/event

Det här momentet är valfritt, vid mån av tid. Besök Tempo dokumentärfestival: http://www.tempofestival.se/

3. En butik - eller, jag menar, fik!

Fiket är öppet mellan 12 och 16 lördag söndag. Du ska dricka te/kaffe/läsk med en bulle/kaka. Ingen mat. Se till att planera övriga aktiviteter så att de är på förmiddagarna, så att du hinner gå dit efteråt. Kafét ligger på söder ganska nära nytorget. Hör av dig när du är där så får du instruktioner om vart du ska gå!

4. En träningsform:

Klättring såklart! Klätterverket i Sickla har en topprepskurs som du ska gå med någon. Man måste vara minst två som tar en kurs. Om du inte hittar någon att gå med är jag ledig på lördag. Se till att beställa kursen redan idag eftersom de är galet stränga med att man måste boka instruktör fem dagar innan.

http://klatterverket.se/Topprepskurs.html

5. Något valfritt:

Du ska basta och vinterbada. Ja, vinterbada som i nakendopp utomhus, du läste rätt. Du får välja mellan Hellasgården http://www.hellasgarden.se/startmotion.htm och Saltsjöbadens friluftsbad http://www.saltisbadet.se/ . Har själv inte besökt ngt av dem, så jag inte säga vilket som är bäst (är medlem i Fredhälls badklubb och rutinerad vinterbadare)

OBS!
Mitt förslag på schema (som ska följas om det går ihop med klätterkursens tider):

Fredag kväll: Tempo (valfritt)

Lördag:
*kl 10-12: Klättring
*kl 12-14: Byt om, duscha, ät lunch i sickla köpkvarter, åk till nytorget
*kl 14: Ring mig för instruktioner för vart du/ni ska gå och fika!
* Eftermiddag/tidig kväll: ledig tid, se till att äta något eftersom middagen kommer att bli sen!
*kl 21 ca: Middag på Kungsholmen + minst en dans (en hel låt)

Söndag:
Vinterbad + bastu
Tempo dokumentärfestival (valfritt)

birta said...

Mitt telefonnummer är 0736 6370 65. Min mobil strular en del, så försök ringa flera gånger om du inte får tag i mig!

Söderberg said...

Hej. Oscar Söderberg här. Hoppas allt är bra med dig. Jag gjorde min militärtjänstgöring i flottan i 18 månader. Det var väl egentligen inget för mig, men så blev det iallafall. En av de grejerna jag nästan kan sakna med flottan var att allt var så uppstyrt, in i minsta lilla detalj. Där var det ju faktiskt någon som sa till en vad man skulle göra typ dygnet runt. Dessutom visste man ju vilka kläder man skulle ha på sig varje dag. Mycket avstressande var det. Dock så fanns det ju andra nackdelar med att vara där...

Pauspling said...

birta: Tack! Gud va skoj! :) Du får väldigt gärna hänga med på klättringen. Kollar med kompisar också men haka gärna på!

Pauspling said...

Hej Oscar! Förstår att det måste ha varit skönt - och jobbigt! Tänk om man kunde ta det som var bra med lumpen men skippa det jobbiga. På något vis. Kanske bli tillsagd att gå på spa istället för att bli beordrad att göra 200 armhävningar? :)

Söderberg said...

Alltså, det här är ju en grym affärsidé. Jag har varit inne på det förut, men ju mer jag tänker på det...

Som en personlig tränare, fast inte bara när det gäller gymet utan hela livet.

Ska fundera lite, återkommer

birta said...

Kul!

Ju färre som följer med på klättringen desto mer får du klättra, därför hakar jag bara om ingen annan kan. Men som sagt, om ingen kan följer jag jättegärna med!

Pauspling said...

Birta, nu har jag redan hunnit boka klättring och bio. Tog mig friheten att ändra om i schemat. Bio på lördag fm och klättring på söndag. Ringer om fika på lördag och återkommer snart gällande middag.

birta said...

Bastun, tar du den innan fiket? Eller menade du "valfri" som valfri för dig? Hm... Jag tänkte att det var ett valfritt val för mig och att bion var valfri... Funderar på hur dominant jag bör vara på den här punkten ;)

Pauspling said...

Haha. Bastun tar jag på lördag, hade jag tänkt mig. Alternativt söndag efter klättringen. Men den ska definitivt med!