Tuesday, January 27, 2009

Scener ur ett äktenskap - om självdisciplin

Paulina och Tom har köpt en ny hatthylla som måste monteras.

Tom: Jag lägger in "montera hylla" klockan 18 på tisdag i kalendern, då? Är det OK?

Paulina: På tisdag? Men gymmet då?

Tom: Ja, men vi kan sätta upp hyllan först och gå och gymma sen.

Paulina: Nej det går inte.

Tom: Vadå går inte? Varför inte det?

Paulina: Vi kan inte komma hem först och gå till gymmet sen.

Tom: Varför inte?

Paulina: Om jag väl är hemma kommer jag aldrig att komma iväg till gymmet. Jag kommer inte lämna lägenheten.

Tom: Det låter som att du inte har någon kontroll alls över dig själv?

Paulina: [tyst; tänker]

Paulina: Ja, du har nog rätt.

2 comments:

Christine said...

Haha! Det där känner jag definitivt igen! Man måste vara stenhård mot sig själv och gå till gymmet när det är svårt att smita hem! Hemma vinner soffpotatisen över "the drill sargeant" men ute är det tvärtom! Hyllor och hemmapyssel är vapen mot "the drill sargeant".

Pauspling said...

Den dagen gick vi faktiskt hem och kom ändå iväg till gymmet. Jag var så stolt och det kändes extra bra! Synd att det ska vara så svårt... :-/