Showing posts with label dokumentär. Show all posts
Showing posts with label dokumentär. Show all posts

Saturday, March 6, 2010

Dominera mig

8:35. Har varit uppe i över en timme. Sagt "Hejdå. Jag älskar dig jättemycket. Skicka SMS när du mellanlandar." till Tom innan han tog sin resväska i hand, gick ut och stängde dörren. Det är hans tur att åka till San Francisco. Lycko han.

Jag har på sistone funderat mycket på hur jag kan göra livet mer spännande, för ibland tycker jag att jag har så fasligt tråkigt. Har redan hunnit shoppa online flera gånger. En scarf och en klänning och en skjorta. Men shopping är ett väldigt kortvarigt nöje. Och synnerligen ohållbart på alla sätt och vis. Inte minst ekonomiskt.

Men så igår kom jag på det. Lösningen. Jag kom att tänka på en vän, Lina, som sedan ett tag tillbaka jobbar på en dokumentär om en kvinna som skrivit kontrakt med en annan kvinna om evig lydnad. Jag måste erkänna att det är något med tanken på att lägga sitt liv i någon annans händer som lockar mig. Jag tänker att det är ungefär som att tro på Gud eller hänge sig till tärningar. Man slipper undra - undra vad man ska göra härnäst och framförallt: om man valde rätt. Det är bara att gilla läget och acceptera eftersom det är någon annan som bestämmer. Ja, det är som att vara barn på nytt.

Och så är det detta med vanor. Så lätt att gå i cirklar i livet. Att gå på i sina egna fotspår. Alltid gör samma saker. Samma val. Igenkänning smakar gott.

Just därför ska jag nu göra så här: en helg i månaden ska någon av mina vänner får bestämma vad jag ska göra just den helgen genom att välja:

  1. ett brunchställe/en middagsrestaurang
  2. ett museum/event
  3. en butik
  4. en träningsform
  5. något valfritt
Och så ska jag bara vara snäll och lyda. Jag är fasligt duktig på att vara snäll.

Hojta till om du vill vara först ut.

[UPPDATERING]

Har du en utmaning, skriv den i kommentarsfältet här nedan.

Friday, March 6, 2009

Tempo!

En helg full av praktiska saker väntar: flytthjälp, matematikstöd, städning, källarröjning. Lite småsynd, för jag hade gärna velat tillbringa varje vaken timme på Tempo Dokumentärfestival här vid Hornstull.

Filmen Generation Electro om den fascinerande Tecktonik-rörelsen som jag skrivit om tidigare missade jag igår. Drottningen och jag, om Farah Diba - tidigare drottning av Iran, vill jag fasligt gärna se.

Modstrilogin har jag av en slump precis hyrt i videobutiken. Jag får ha min egen tempofestival här hemma helt enkelt.

Vad är väl en bal på slottet.

Monday, March 2, 2009

Dokumentärtunnelbana

Jag fullkomligt älskar P3 Dokumentär. Jag tror jag kan gå så långt som att säga att jag är beroende. Dokumentären om Thomas Quick höll mig sällskap under löpturen igår. Gud, så mycket lättare det gick. Lite läskigt blev det också.

När jag nu läste i Resumé att P3 i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors har skapat en podradiovagn - under två månader kommer resenärer att kunna lyssna på poddradio i Stockholms tunnelbana - blir jag alldeles till mig i trasorna. Resumé skriver:
Totalt kommer 40 personer samtidigt kunna lyssna på P3 Dokumentär. Inne i vagnen, som kommer att vara helfolierad, kommer SR dessutom att ha budskap om dokumentärerna på alla reklamskyltar.
"Lyssningsvagnen" är även illustrerad utvändigt av duktiga Petra Börner som bland annat designat den originella mattan Jorun för IKEA.

Undrar om det går att tracka var lyssningsvagnen befinner sig? Jag vill åka med den varje dag så klart.