Tuesday, February 26, 2008

Brustna män


Image: The book design review

Män med brustna hjärtan talas det inte ofta om. Känns som att det var mer okej förrut. På Romeos tid, ni vet. Vad har hänt sedan dess? Inte mycket. Ett brustet hjärta är alltid ett brustet hjärta. Är det inte så?

Har den senaste tiden känt att jag vill ta upp ämnet. Kanske för att det inte förväntas av mig; jag har varken brustet hjärta eller snopp. Kanske också för att jag befarar att olycklig kärlek av det manliga slaget inte tas på allvar. Hursom, i min blogg tas den på lika stort allvar som all annan kärlek. Därför följer här tre exempel på kultur med manlig hjärtesorg och ensamhet i centrum:

Noam Torans projekt Objects for lonely men är baserat på egna erfarenheter - ett kit bestående av åtta verktyg för män som saknar sina föredetta flickvänner. Teknik och emotioner sammanvävda till ett. Vad sägs till exempel om Chest Curler, ett aluminiumfinger som leker med ditt brösthår, eller Sheet Thief som var femte minut stjäl ditt täcke för att efter ett tag låta dig ta tillbaka det. Fantastiskt.

Antologin Things I've Learned from Women Who've Dumped Me, redigerad och sammanställd av Ben Karlin (f
örordet skrivet av hans egen mamma), har ett av de snyggaste bokomslagen någonsin (om du frågar mig, och det gör du väl?). Jag hoppas att innehållet håller vad omslaget lovar. Definitivt värt att undersöka närmare.

Patrik Erikssons dokumentärfilm En enastående studie i mänsklig förnedring är en film jag önskar att jag kunde se. Nu. Filmen spelades nämligen helt och hållet in med mobiltelefon och öppnar därmed upp för en helt ny filmgenre. En man med nybrustet hjärta som (i alla fall till en början) smygfilmas av två kollegor. Kan det bli bättre?

3 comments:

Unknown said...

Jag har aldrig hört talas om att mäns brustna hjärtan inte skulle tas på allvar. Är det verkligen så?

Pauspling said...

Ja, jag tycker nog det. Var brukar du hora talas om det? Ar det kanske sa att du sjalv fatt manga mans hjartan att brista? ;)

Unknown said...

Eh... no comment. :)