Sunday, March 8, 2009

Får jag bjuda på en bulle?


Foto: Huffington Post

Idag är en viktig dag - Internationella kvinnodagen.

Jag har firat dagen genom att bjuda både damer och herrar (läs: Toms och mina vänner) på brunch. Vi gör så ibland. Bjuder vänner på brunch alltså. Det är mysigt och kan rekommenderas. Jag bakade fasligt mycket bröd denna gång (temat var "Hälsa"): filmjölksbröd, Claras morotsbröd och dinkelbullar. Till det lite hemmagjord müsli gjord på havregryn, aprikoser (ekologiska så klart!), fikon, linfrön, solrosfrön, hasselnötter och mandlar. Och så sist men inte minst dinkel- och havrepannkakor enligt Middagsfrids recept. Tom stod för dryckerna: nypressad kiwi- och äppeljuice och en himmelsk morot- och apelsinjuice med ingefära.

I övrigt tänkte jag dagen till ära länka till ett av mina gamla inlägg om feminism. Lite dåligt av mig att länka till tidigare texter istället för att skriva nya, jag vet. Samtidigt känner jag att jag fick med allt så bra den gången - en riktig "Där satt den!"-upplevelse. Dessutom är ämnet fortfarande högst aktuellt. Så värför inte?

Som avslutning tänker jag länka till Belinda Olssons geniala kolumn: "Världen behöver fler Tabitas". Min kommentar: Varför ska vi kvinnor alltid hacka på varandra när vi behöver allt stöd vi kan få?

Tänk på vad Madeleine Albright sa och skärp er, tjejer.

No comments: